عوارض جراحی بینی چیست _6 عارضه از عوارض جراحی بینی

جراحی بینی
90 / 100

عوارض جراحی بینی

یکی از عمل های پرطرفدار و پرهزینه امروزه جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی Rhinoplasty) است که متقاضیان زیادی دارد. داشتن یک بینی زیبا و متناسب با چهره با سبک و نوع دلخواه هر شخصی را وسوسه می کند که دراین بازار رقابت آمیز شرکت کند و از یک پروسه مخاطره آمیز و پر هزینه پگذرد.

رینوپلاستی مانند سایر عمل های تهاجمی دیگر با ریسبک های بسیار از جمله درد و کبودی و گاها خونریزی و همچنین مراقبت های پس از عمل روبروست که چالش های زیادی برای بیماران ایجاد کرده است زیرا داشتن یک عمل موفقیت آمیز نه تنها به مواردی از جمله دقت و تخصص پزشک (بهترین گزینه برای جراحی بینی یک فوق تخصص جراحی پلاستیک است) و بستر زمان جراحی بستگی دارد بلکه همچنین به مراقبت های پس از عمل نیز بستگی دارد

در این مقاله قصد داریم در مورد عمل و عوارض جراحی بینی اطلاعات کاملی فراهم کنیم و توصیه های پیشنهادی را برای بهبود وضعیت بیمار پس از عمل ارائه دهیم و با فراهم آوردن اطلاعات جامعی در این خصوص به سوالات بسیاری از مخاطبان جواب بدهیم . با ما دراین مقاله همراه باشید.

عوارض جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی مانند بسیاری از عمل های زیبایی دیگر عوارضی دارد . عوارض جراحی بینی طبیعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. درد و تورم: پس از جراحی، ممکن است درد و تورم در منطقه بینی رخ دهد که معمولاً در عرض چند روز بهبود می‌یابد.

2. خونریزی: خونریزی ناشی از جراحی بینایی عادتاً در روز اول چند ساعت پس از عمل رخ می‌دهد و به طور تدریجی کاهش می‌یابد.

3. سایر عوارض: عوارض دستگاه تنفس،کم شدن بویایی، نفخ، خشک شدن بینایی، قطع شده بودن لوله های تنفس و حتی عفونت نادر نتایج جانبي جراحي بيني هستند.

4. تغییرات در شکل و ابعاد بینای: پس از جراحی، شکل و ابعاد بینای شما ممکن است تغیر کند. این تغیرات معمولاً به دلایل ظروف فضائي یکدیگر رابطه دارنده هستند.

5. عوارض آلرژیک: در برخی از موارد، بیماران ممکن است به مواد آنستزی که در جراحی استفاده می‌شود، حساسیت نشان دهند و علائم آلرژیک مانند خارش، قرمزی و تورم را تجربه کنند.

توصیه می‌شود قبل از جراحی با پزشک خود درباره عوارض محتمل صحبت کنید و همچنین پس از جراحی دستورات پس از عمل را به دقت دنبال کنید تا بهبودی سریع‌تر رخ دهد.

عوارض بیهوشی جراحی بینی

یکی دیگر از عوارض جراحی بینی بیهوشی در هنگام عمل می باشد عوارض بیهوشی جراحمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. تهوع و استفراغ: بعد از بیدار شدن از بیهوشی، ممکن است حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید. این عارضه معمولاً به طور خودآگاه و در چند ساعت اول پس از عمل رخ می‌دهد و با تجویز داروهای ضد تهوع قابل کنترل است.

2. درد و تورم: پس از عمل بینی، ممکن است درد و تورم در ناحیه صورت و بینی رخ دهد. این عارضه‌ها معمولاً در چند روز اول پس از عمل حاکم هستند و با تجویز داروهای ضد التهاب قابل کنترل هستند.

3. خشکی دستگاه تنفسی: برخی افراد پس از عمل بینی، خشکی در ناحیه دستگاه تنفسی (بینی، گلو، حلق) را تجربه می‌کنند. این عارضه ممکن است با تجویز مرطوب کننده‌های دستگاه تنفسی کنترل شود.

4. خواب آلودگی و خستگی: بعد از بیدار شدن از بیهوشی، ممکن است حالت خواب آلودگی و خستگی را تجربه کنید. این عارضه معمولاً در چند ساعت اول پس از عمل حاکم است و با استراحت و آرامش بهبود می‌یابد.

5. عفونت: در صورت نقض قوانین بهداشت و پروتکل‌های جراحی، ممکن است عفونت در ناحیه عمل رخ دهد. برای جلوگیری از این عارضه، لازم است دستورات پس از عمل را به دقت رعایت کنید.

6. خطرات نادر: در بعضی موارد نادر، ممکن است خطرات جدی نظیر تشکیل لخته خون، آسم بعد از بیدار شدن، ضایعات نخاع فشار چشم و … رخ دهد. البته این خطرات بسیار کمی هستند و در صورت انجام عمل ممکن است اتفاق بیفتند

جراحی بینی طبیعی و عوارض آن

6 عارضه از عوارض جراحی بینی

به طور کلی، جراحی بینی مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد که بستگی به نوع و شدت عمل، مهارت پزشک، وضعیت سلامت بیمار، و رعایت نکات مراقبتی دارد. عوارض جراحی بینی میتوانند در کوتاه مدت یا دراز مدت رخ دهند.

عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت معمولاً طی چند هفته یا ماه اول بعد از عمل ظاهر میشوند و با درمان مناسب و صبر و حوصله قابل رفع هستند. اما عوارض دراز مدت ممکن است تا چند سال بعد از عمل پیدا شوند و نشانه های زیر را داشته باشند:

•  انحراف در تیغه بینی: این عارضه زمانی رخ میدهد که تیغه بینی به صورت نامسطح و نامنظم قرار گیرد و باعث اختلال در تنفس و ظاهر نامطلوب بینی شود. این عارضه ممکن است به دلیل خطای جراح، ضربه به بینی، یا عفونت پس از عمل ایجاد شود.

•  خروپف در زمان خواب: یکی از عوارض جراحی بینی خروپف در زمان خواب است. که بافتهای داخل بینی به دلیل جراحی آسیب ببینند و باعث تورم و التهاب شوند. این بافتها ممکن است در هنگام خواب با هم فشار داده شوند و صدای خروپف را تولید کنند. این صدا معمولاً در صبح های اول پس از عمل شنیده میشود و با گذشت زمان کمتر میشود.

•  نامتقارن بودن سوراخهای بینی: از دیگر عوارض جراحی بینی می توان به نامتقارن بودن سوراخهای بینی اشاره کرد. که سوراخهای بینی به صورت نامساوی و نامطابق با هم شکل گیرند و باعث تغییر در شکل و تنفس بینی شوند. این عارضه ممکن است به دلیل خطای جراح، تغییرات قالب استخوان یا غضروف، یا عفونت پس از عمل ایجاد شود.

•  اختلال در تنفس: این عارضه زمانی رخ میدهد که جراح به منظور بهبود ظاهر بینی، حجم گوشت یا استخوان بینی را بسیار کم کند و باعث تنگ شدن راه تنفس شود. این عارضه ممکن است باعث سختتر شدن تنفس، خشک شدن بینی، خونریزی، عفونت، و خستگی شود.

•  ترشحات بدبوی بینی: این عارضه زمانی رخ میدهد که مایعات یا بافتهای آسیب دیده در داخل بینی ماندگار شوند و باعث تشکیل باکتری و قارچ شوند. این عارضه ممکن است باعث بوی بد از بینی، سردرد، تب، و درد شود.

•  عدم رضایت از نتیجه ظاهری: از جمله عوارض جراحی بینی طبیعی ممکن است عدم رضایت بیمار باشد. به این صورت که بیمار از شکل و اندازه بینی خود راضی نباشد و احساس ناراحتی، پشیمانی، یا خجالت کند. این عارضه ممکن است به دلیل تفاوت بین انتظارات بیمار و واقعیت، خطای جراح، یا عوامل روانشناختی ایجاد شود.

عوارض جراحی بینی ممکن است در هر فرد به صورت متفاوت و با شدت مختلف ظاهر شوند و نیاز به مراجعه به پزشک و درمان داشته باشند. برای جلوگیری از این عوارض، لازم است قبل از انجام جراحی بینی، پزشک مورد اعتماد و متخصص را انتخاب کنید و نکات مراقبتی پس از عمل را به دقت رعایت کنید. همچنین باید صبور باشید و نظرات دیگران را در مورد ظاهر خود تحت تأثیر قرار ندهید.

فرآیند جراحی بینی گوشتی

عوارض جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی یک نوع جراحی زیبایی است که در آن پوست و غضروف بینی که ضخیم و سست هستند، تغییر شکل داده میشوند تا بینی به شکل و اندازه مطلوب برسد. در این جراحی، پزشک با تغییر شکل و اندازه غضروفها و پوست بینی، بهبود ظاهر و تنفس بینی را ایجاد میکند. جراحی بینی گوشتی معمولاً با تکنیک باز انجام میشود که در آن یک برش کوچک در قسمت پایین تیغه بینی ایجاد میشود و پزشک به بافتهای داخل بینی دسترسی پیدا میکند.

نتایج آن به مهارت و تجربه پزشک، نوع و شدت ناهنجاری بینی، و رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل بستگی دارد.جراحی بینی گوشتی مانند هر جراحی دیگر، ممکن است عوارض و ریسکهای خود را داشته باشد. برخی از عوارض جراحی بینی گوشتی بطور شایع عبارتند از:

•  خونریزی: خونریزی از بینی چند روز اول پس از جراحی طبیعی است و با استفاده از پنبه و تامپون قابل کنترل است. اما اگر خ•  خونریزی: خونریزی از بینی چند روز اول پس از جراحی طبیعی است و با استفاده از پنبه و تامپون قابل کنترل است. اما اگر خونریزی شدید و مداوم باشد، ممکن است نشانه عفونت یا آسیب به عروق باشد و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

•  عفونت: عفونت یک رخداد نادر در جراحی بینی است، اما ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک رخ دهد. علائم عفونت شامل تب، درد، قرمزی، تورم و خروج مایعات ناسالم از بینی است.

•  سوراخ شدن تیغه بینی: سوراخ شدن تیغه بینی گاه به گاه در جراحان نا متبحر رخ میدهد که در حین جراحي غضروف های تيغه بيني را زياد كم كرده يا آسيب رسانده باشند. سوراخ شدن تيغه بيني باعث ايجاد صدای سوت زن در هنگام تنفس، خشكي و خارش دائمي بيني، خستگي و كمبود اكسيژن در خون مي شود.

•  کرخت شدن پوست: کرخت شدن پوست بینی گاه به گاه در جراحان نا متبحر رخ میدهد که در حین جراحي پوست بيني را زياد كش داده يا آسيب ديده باشند. کرخت شدن پوست باعث کاهش حساسيت و الاستيسيته پوست، تغيير رنگ و فرو رفتگي پوست ميشود

برای کاهش احتمال بروز عوارض جراحی بینی گوشتی، توصیه می شود که قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنید و انتظارات و هدفهای خود را با وی در میان بگذارید. همچنین باید دستورالعملهای پزشک را قبل و بعد از جراحی به دقت رعایت کنید و بهداشت بینی خود را حفظ کنید. در صورت بروز هرگونه علامت غیرطبیعی، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

عمل جراحی بینی بزرگ

عوارض جراحی بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی یک نوع جراحی زیبایی است که با هدف تغییر شکل و اندازه بینی انجام می شود. در این جراحی، پزشک ساختار استخوانی و غضروفی بینی را تغییر می دهد تا با سایر اجزای چهره هماهنگ شود. عمل بینی استخوانی ممکن است بهبود تنفس، کاهش قوز دماغ، ترمیم آسیب های ناشی از ضربه یا حادثه و افزایش اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد.

.اما با این وجود مانند بسیاری از عمل های زیبایی عوارضی هم دارد. برخی از عوارض جراحی بینی استخوانی عبارتند از:

•  خونریزی: خونریزی بینی یک عارضه شایع پس از جراحی است که معمولا در چند روز اول رخ می دهد. خونریزی معمولا خود به خود قطع می شود و نیاز به درمان خاص ندارد. اما در صورت شدید بودن یا مداوم ماندن، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

•  عفونت: عفونت گاهی در محل جراحی یا در سینوس های بینی رخ می دهد. علائم عفونت شامل تب، درد، قرمزی، تورم، خروج ترشحات زرد یا سبز و بوییدن بینی هستند. در صورت بروز عفونت، پزشک معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کند.

•  تورم: تورم چشم و صورت گذار پس از جراحی است که با گذشت زمان کمتر و کمتر محسوس می شود. تورم را می توان با استفاده از چادر گلاب، پانسمان سرد و نگه داشتن سر در حالت بالاتر کنترل کرد.

  کبود شدن: کبود شدن پلک های چشم و قسمت های دور اطراف بینی نتیجه رگ خواب شدن زیر پوست است. کبود شدن نشان دهنده آسيب جدي به بافت های زیرین نيست و فقط يك حالت كاملا طبيعي پس از جراحي است. كبودي های پلک های چشم و قسمت های دور اطراف بيني حدود يك هفته پس از جراحي كاملا دفع مي شوند.

•  سوراخ شدن تیغه بینی: سوراخ شدن تیغه بینی یک عارضه نادر اما جدی است که در نتیجه آسیب به غضروف تیغه بینی در طول جراحی ایجاد می شود. این عارضه باعث می شود که هوا از یک سوراخ به دیگری عبور کند و صدای خش خش در هنگام تنفس ایجاد کند. همچنین ممکن است باعث تغییر شکل بینی و عفونت های مکرر شود. درمان این عارضه معمولا با جراحی مجدد و استفاده از غضروف دیگر قسمت های بدن است.

عوارض جراحی بینی کدام است

برای پیشگیری از عوارض جراحی بینی استخوانی، لازم است که قبل و بعد از جراحی، نکات و توصیه های پزشک را به دقت رعایت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

•  قبل از جراحی، از مصرف داروهای خون رقیق کننده، سیگار، الکل و مکمل های گیاهی خودداری کنید.

•  بعد از جراحی، سر خود را در حالت بالاتر نگه دارید و از فشار دادن یا لمس کردن بینی خودداری کنید.

•  به پانسمان و تامپون های بینی خود مراقبت کنید و آن ها را به موقع تعویض کنید.

•  از قطره های بینی استفاده کنید تا بینی خود را مرطوب نگه دارید و از خشک شدن زخم های جراحی جلوگیری کنید.

•  از قرص های ضد درد و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و در صورت بروز علائم نامطلوب، به پزشک خود اطلاع دهید

عوارض جراحی بینی در بارداری

به طور کلی، توصیه می شود که در طول بارداری هیچ گونه جراحی غیر ضروری انجام نگیرد. زیرا جراحی در طول بارداری می تواند به جنین آسیب وارد کند. عمل بینی یک جراحی است که نیاز به بیهوشی کامل دارد و ممکن است عوارض جانبی احتمالی بیهوشی را به همراه داشته باشد.. بعضی از این عوارض ممکن است شامل بافت خونرسان، خونریزی، عفونت، تورم، نامنظم شدن ضربان قلب و … باشند.

علاوه بر این، پس از عمل بینی، باید دوره نقاهت و مراقبت های پس از عمل را طی کنید. این دوره ممکن است چند ماه طول بکشد و در آن شما نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن دارید.. این داروها ممکن است تاثیر منفی روی جنین داشته باشند و باید با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف شوند

پس از عمل بینی، تورم و برآمدگی در اطراف بینی رخ می دهد که ناشی از جراحی است. همچنین حاملگی هم موجب افزایش تورم در کل بدن، به ویژه صورت میشود. . این تورم ممکن است باعث گرفتگی و تغییر شکل بینی شود و نتایج نهایی جراحی را تحت تاثیر قرار دهد.بنابراین، بهتر است که قبل از باردار شدن، حداقل شش ماه تا یک سال از عمل بینی گذشته باشد.

 در این صورت، شما مطمئن خواهید شد که زخم های بینی خود را ترمیم کرده و فرم و ساختار بینید را به حالت عادی بازگردانده آید. همچنین خطرات و عوارض جانبی جراحی روی جنین را کاهش خواهید داد.

عوارض جراحی بینی در بارداری کدام است؟

عوارض جراحی بینی در پیری و سن بالا

عمل بینی مانند سایر عمل های تهاجمی دیگر عملی ریسک پذیر است. بخصوض در سن بالا احتمال بروز این عمل افزایش می یابد برخی از این عوارض عبارتند از:

•  تغییر فرم و زاویه نوک بینی به دلیل شل شدگی پوست و عضلات

•  تورم، کبودی، خونریزی و التهاب در محل زخم و بخیه

•  تاخیر در ترمیم زخمها و احتمال عفونت

•  تنگ شدن راه هوایی و مشکلات تنفسی

•  حساسیت به داروهای بیهوشی و احتمال مرگ

•  پس زدن نتایج عمل و بد فرم شدن بینی

برای جلوگیری از این عوارض، لازم است که قبل از انجام جراحی بینی، با پزشک مشورت کنید و سلامت جسمانی خود را بررسی کنید. همچنین بعد از عمل، مراقبتهای لازم را رعایت کنید و دستورات پزشک را دقیقاً اجرا کنید. در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا عارضه، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جراحی بینی از نظر طب سنتی

طب سنتی عوارض جراحی بینی را به دو دسته تقسیم میکند: عوارض حاد و عوارض مزمن. عوارض حاد شامل خونريزي، التهاب، تورم، درد، کبودی و عفونت هستند که در اثر آسیب به بافتهای بینی به وجود مي آيند. عوارض مزمن شامل تغيير فرم و زاويه نوك بيني، كج شدگي يا پيچيده شدگي بيني، تورم يا كبودي دائمي پوست بيني، كاهش حس بويائي، تورم يا التهاب دائمي مخاط بيني، سوراخ شدگي يا نابود شدگي تيغه بيني، تغذيه نامطلوب بافتهای بيني و تغييرات روحي و رواني هستند که در اثر تغييرات در ساختار و شكل بيني به وجود مي آيند.

طب سنتی برای جلوگیری از عوارض جراحی بینی، توصیه میکند که از انجام این عمل خودداری کنید و به جای آن از روشهای طبیعی و غیر جراحی برای بهبود شکل و عملکرد بینی استفاده کنید مانند:

•  استفاده از روغنهای گرم و خشک مانند روغن زیتون، روغن

•  استفاده از دمنوشهای گرم و خشک مانند دمنوش زعفران، دمنوش زیره سبز،

•  استفاده از حجامت بر روی نقاط مخصوص بینی و صورت برای خروج خون فاسد و کاهش فشار و کبودی بینی

•  استفاده از ماساژ صورت و بینی با دست یا با استفاده از سنگهای گرم مانند سنگ چشم گربه، سنگ عقیق، سنگ فیروزه و سنگ یشم برای بهبود گردش خون و لنف در بافتهای بینی

•  استفاده از دستورات غذایی مناسب با توجه به مزاج فرد و فصل سال برای تعادل بخشیدن به چهار عنصر در بدن و کاهش سودا، صفرا، بلغم و ملانکولی

عوارض خندیدن بعد از عمل بینی

خندیدن بعد از عمل بینی می تواند عوارض نامطلوبی را برای شکل و ساختار بینی شما به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

•  باز شدن بخیه های داخل بینی و به هم ریختن ساختار داخلی بینی

•  افتادگی بینی، التهاب بینی و پهن شدن بینی هنگام خندیدن

•  تاخیر در ترمیم زخمها و ایجاد التهاب

•  تغییر فرم و زاویه نوک بینی

برای جلوگیری از این عوارض بهتر است که تا حد ممکن از خندیدن شدید و ناگهانی خودداری کنید. حداقل دو ماه بعد از عمل زمان لازم است تا بخیه های داخل بینی جذب شوند و ساختار بینی محکم شود. . در این مدت، می توانید لبخند ملایم و آرام بزنید، اما اگر در هنگام خندیدن درد یا ناراحتی احساس کردید، به این معنی است که فشار زیادی به بینی وارد شده است و باید سریعا به حالت طبیعی صورت خود بازگردید. همچنین، در صورت لزوم، میتوانید با دست خود دو طرف صورت را نگه دارید تا فشار وارده به بینی را کاهش دهید.

جراحی بینی طبیعی چگونه است

نتیجه گیری

در این مقاله به مظالعه برخی از عوارض جراحی بینی در انواع و شرایط گوناگون پرداختیم و تاثیرات آن را بررسی کردیم. این نوع عمل نیز مانند سایر عمل های تهاجمی دیگر دارای ریسک های احتمالی است که در صورت عدم توجه به این نکات ممکن است زیبایی چهره و حتی جان خود را به مخاطره بیاندازید.

بنابر این بهتر است قبل از اقدام هر عمل درمورد آن و عوارض احتمالی تحقیق فراوانی داشته باشید. گذشته از آن با افراد مختلف و پزشکان مختلف و حاذق در این رشته به مشورت بنشینید و از تجربیات آن ها استفاده کنید. در آخربرای انتخاب پزشک دقت لازم را مبذول بفرمایید و از پزشکانی با تخصص جراحی پلاستیک کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02188090657