طب سوزنی برای بارداری چگونه است؟✅مراحل طب سوزنی برای بارداری

کاهش علائم یائسگی
90 / 100

طب سوزنی برای بارداری چگونه است

طب سوزنی برای بارداری شامل قرار دادن سوزن های نازک و استریل در نقاط خاصی از بدن است که به نقاط طب سوزنی معروف هستند. این نقاط بر روی مسیرهای انرژی قرار دارند که تصور می شود در باروری نقش دارند. طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک و استریل در نقاط خاصی از بدن است. از این روش برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله ناباروری و بارداری استفاده می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند:

  • جریان خون به رحم را افزایش دهد.
  • هورمون ها را تنظیم کند.
  • استرس را کاهش دهد.
  • ضخامت آندومتر را افزایش دهد.
  • لانه گزینی جنین را افزایش دهد.

مراحل انجام طب سوزنی برای بارداری:

1. ملاقات با متخصص سوزن‌زنی: ابتدا باید یک ملاقات مشاوره با یک متخصص سوزن‌زنی داشته باشید. این فرد باید دارای تجربه کافی و صلاحیت لازم در انجام این تکنیک باشد.

2. تشخیص و تعیین نقاط مهم: پس از مشاوره، متخصص سوزن‌زنی بر اساس وضعیت شما و تاریخچه پزشکی‌تان، نقاط مهمی را در بدنتان تعیین می‌کند که ممکن است تأثیرگذار بر باروری باشند.

3. انجام جلسات سوزن‌زنی: بر اساس تشخیص متخصص، جلسات سوزن‌زنی برای شما برنامه‌ریزی می‌شود. در هر جلسه، سوزن‌های باریک و تیز به نقاط مشخصی از بدنتان درج می‌شوند. این سوزن‌ها ممکن است در مدتی کوتاه در بدنتان باقی بمانند (معمولاً 15 تا 30 دقیقه) و سپس خارج می‌شوند.

4. مراقبت پس از جلسات: بعد از هر جلسه، ممکن است متخصص به شما توصیه‌هایی در مورد مراقبت‌های پس از جلسات بدهد. این ممکن است شامل تغییر در روزمره زندگی، تغذیه مناسب، و یا توصیه‌های دیگر برای افزایش احتمال بارداری باشد.

طب سوزنی قبل از انتقال جنین

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک و استریل در نقاط خاصی از بدن است. طب سوزنی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها، از جمله ناباروری و IVF استفاده می شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی قبل از انتقال جنین می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • افزایش جریان خون به رحم
  • تنظیم هورمون ها
  • کاهش استرس
  • افزایش ضخامت آندومتر
  • افزایش شانس لانه گزینی جنین

نکاتی که باید در نظر داشته باشید:

  • مطمئن شوید که متخصص طب سوزنی شما تجربه درمان ناباروری و IVF را دارد.
  • در مورد انتظارات خود از درمان با متخصص طب سوزنی خود صحبت کنید.
  • در مورد عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی سوال کنید.

عوارض جانبی احتمالی طب سوزنی شامل درد، خونریزی و کبودی در محل تزریق است.

نکات مهم:

  • طب سوزنی قبل از انتقال جنین ممکن است به افزایش شانس بارداری در برخی از زنان کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع لازم است.
  • طب سوزنی به طور کلی بی خطر است و می تواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر روش های درمانی ناباروری استفاده شود.
  • اگر به دنبال استفاده از طب سوزنی قبل از انتقال جنین هستید، باید با یک متخصص طب سوزنی واجد شرایط مشورت کنید.

نقاط طب سوزنی برای نازایی

نقاط طب سوزنی متعددی برای ناباروری وجود دارد.

برخی از راج تن نقاط عبارتند از:

  • SP6 (سانتین یین): این نقطه در داخل مچ پا، 3 اینچ بالاتر از استخوان مچ پا قرار دارد. . این نقطه برای تقویت طحال و کلیه ها و تنظیم هورمون ها استفاده می شود.
  • LI4 (Hegu): این نقطه در پشت دست، بین انگشت شست و اشاره قرار دارد. این نقطه برای تسکین استرس و اضطراب و همچنین افزایش جریان خون به رحم استفاده می شود.
  • GB20 (Fengchi): این نقطه در پشت سر، در قاعده جمجمه قرار دارد. این نقطه برای تسکین سردرد و میگرن و همچنین بهبود کیفیت تخمک استفاده می شود.
  • CV4 (Guanyuan): این نقطه در زیر ناف، 1.5 اینچ زیر استخوان شرمگاهی قرار دارد. این نقطه برای تقویت رحم و تنظیم چرخه قاعدگی استفاده می شود.
  • ST36 (Zusanli): این نقطه در زیر زانو، 3 اینچ خارج از ساق پا قرار دارد. این نقطه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش شانس لانه گزینی استفاده می شود.

طب سوزنی برای افزایش ذخیره تخمدان

 طب سوزنی برای افزایش ذخیره تخمدان می‌تواند از طریق چندین مکانیسم مفید باشد. این روش درمانی سنتی چینی شامل قرار دادن سوزن‌های نازک و استریل در نقاط خاصی از بدن می‌شود.

طب سوزنی احتمالاً اثرات مثبت زیر را بر افزایش ذخیره تخمدان دارد:.

– افزایش جریان خون به تخمدان‌ها

– تحریک رشد فولیکول‌ها

– تنظیم هورمون‌ها

– کاهش استرس

مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند:

– تعداد تخمک‌های بالغ را در زنان تحت درمان IVF افزایش دهد.

– شروع یائسگی را به تاخیر اندازد.

– علائم یائسگی را کاهش دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به عنوان یک روش مکمل موثر در مدیریت مشکلات مربوط به تخمدان و باروری عمل کند.

طب سوزنی رحم چیست

طب سوزنی رحم نوعی طب سوزنی است که برای درمان مشکلات مربوط به رحم و سیستم تولید مثل زنان استفاده می شود. این روش شامل قرار دادن سوزن های نازک و استریل در نقاط خاصی از بدن است که به نقاط طب سوزنی معروف هستند.

طب سوزنی رحم می تواند برای درمان طیف وسیعی از مشکلات از جمله:

  • ناباروری
  • سقط جنین مکرر
  • درد قاعدگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • اندومتریوز
  • فیبروم رحم
  • خونریزی قاعدگی نامنظم

مزایای طب سوزنی برای رحم و بارداری     

طب سوزنی قرار دادن سوزن های فوق نازک استریل در قسمت های خاصی از بدن است که باعث تحریک مسیرهای عصبی خاص می شود. این مسیرها در هر دو قسمت بیرونی و داخلی بدن وجود دارد. هنگامی که این نقاط بسته می شوند ، می توانند مسیرهای مسئول عملکردهای مختلف بدن را کنترل کنند. طب سوزنی به مشکلات ناباروری مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید غده تیروئید کمک می کند.

 برای قرن ها ، طب سوزنی اغلب برای درمان برخی از علل ناباروری همراه با داروهای گیاهی استفاده می شود ؛ به عنوان مثال ، طب سوزنی و داروهای گیاهی نمی توانند برای لحیم کاری لوله ای ناشی از بیماری های التهابی لگن یا اندومتریوز استفاده شوند. با این حال ، در این وضعیت ، طب سوزنی هنوز هم می تواند به دلیل اثر بالقوه بهبود عملکرد فولیکولی تخمدان به نفع بیمار باشد. علاوه بر این ، این روش نشان داده است که طب سوزنی می تواند جریان خون به آندومتر (پوشش داخلی دیواره رحم) را افزایش دهد و به ضخیم شدن و افزایش ضخامت غشای مخاطی آن کمک کند.

برای افزایش اثربخشی طب سوزنی در درمان ناباروری ، معمولا به بیماران توصیه می شود که سه تا چهار ماه قبل از لقاح ، IVF آزمایشگاهی (لقاح خارج رحمی) یا پیوند تخمک اهدا کننده را انجام دهند. مطالعات نشان داده بیمارانی که سه تا چهار ماه قبل از انتقال تخمک بارور شده به رحم از طب سنتی استفاده می کردند ، نتایج درمان بهتری دریافت کردند. پزشکان این موضوع را با بهبود جریان خون به رحم و همچنین وضعیت و ضخامت لایه اندومتریال (درونی ترین لایه رحم) در هنگام انتقال و کاشت رحم توضیح می دهند.

مهمترین مزایا طب سوزنی برای رحم:

1. تنظیم هورمون ها:

طب سوزنی می تواند به تنظیم هورمون ها، مانند استروژن و پروژسترون، که برای باروری و بارداری ضروری هستند، کمک کند.

2. افزایش جریان خون به رحم:

طب سوزنی می تواند جریان خون به رحم را افزایش دهد، که به ضخیم شدن آندومتر و لانه گزینی جنین کمک می کند.

3. کاهش استرس:

استرس می تواند بر باروری تأثیر منفی بگذارد. طب سوزنی می تواند به کاهش استرس و اضطراب و ایجاد آرامش کمک کند.

4. افزایش شانس بارداری:

مطالعات نشان داده است که طب سوزنی می تواند شانس بارداری را در زنان تحت درمان IVF و سایر روش های کمک باروری افزایش دهد.

5. کاهش عوارض جانبی بارداری:

طب سوزنی می تواند به کاهش عوارض جانبی بارداری مانند تهوع صبحگاهی، کمردرد و سیاتیک کمک کند.

6. کمک به زایمان:

طب سوزنی می تواند به القای زایمان، کاهش درد زایمان و کوتاه شدن مدت زمان زایمان کمک کند.

7. تنظیم چرخه قاعدگی:

طب سوزنی می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان مشکلات قاعدگی مانند خونریزی شدید یا دردناک کمک کند.

8. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):

طب سوزنی می تواند به تنظیم هورمون ها و ovules در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

9. درمان اندومتریوز:

طب سوزنی می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از اندومتریوز کمک کند.

10. درمان فیبروم رحم:

طب سوزنی می تواند به کاهش علائم فیبروم رحم مانند خونریزی شدید و درد لگن کمک کند.

11. درمان یائسگی زودرس:

طب سوزنی می تواند به کاهش علائم یائسگی زودرس مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و بی خوابی کمک کند.

طب سوزنی برای ناباروری مردان

طب سوزنی ممکن است به درمان ناباروری مردان با افزایش تعداد اسپرم، افزایش تحرک اسپرم، بهبود مورفولوژی اسپرم، تنظیم هورمون‌ها، و کاهش استرس کمک کند. مطالعات نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند تعداد اسپرم را در مردان مبتلا به واریکوسل افزایش دهد، تحرک اسپرم را در مردان مبتلا به آستوآزواسپرمی افزایش دهد، مورفولوژی اسپرم را در مردان مبتلا به تراتواسپرمی بهبود بخشد، و هورمون‌ها را در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم تنظیم کند.

اگر به دنبال استفاده از طب سوزنی برای ناباروری مردان هستید، باید با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید.     

درمان یائسگی زودرس با طب سوزنی

بیشتر زنان مسن به شما خواهند گفت که یائسگی مرحله سختی در زندگی آنها بوده است.  در این مرحله از زندگی ، آنها چیزهایی مانند گرگرفتگی ، عرق شبانه ،قاعدگی نامنظم و کاهش میل جنسی را تجربه می کنند.  این علائم ناخوشایند لذت بردن از زندگی پس از یائسگی را برای آنها دشوار می کند.

یائسگی چیست:

یائسگی یک مرحله طبیعی   است  در زنان که تخمدان ها قدرت کافی برای انجام عملکردهای فیزیکی و طبیعی خود در طول باروری خود ندارند و تخمدان ها رخ نمی دهند.در این مرحله ابتدا قاعدگی نامنظم می شود و سپس فرد یک مانع دائمی قاعدگی را تجربه می کند.

یائسگی نهایی زمانی اتفاق می افتد که یک زن یک سال از آخرین قاعدگی خود می گذرد.  که معمولا بین 45 تا 55 سال و به طور متوسط 50 سال سن دارد. مشکلات ارثی در سن یائسگی بسیار موثر است و زنان معمولا در سن یائسگی در سن یائسگی که مادر یا خواهرشان از یائسگی عبور می کند ، یائسگی می کنند .برخی از رویدادها ، مانند عادات زندگی و مداخلات پزشکی ، الگوهای طبیعی سن یائسگی را تغییر می دهند.

یائسگی یک بیماری نیست و ناکافی یا معیوب محسوب نمی شود. این معمولا برای یک فرد مشکلی ایجاد نمی کند و برای هر زنی متفاوت است .  یائسگی یک تغییر طبیعی و ضروری در زندگی است . یائسگی مانند هر دوره دیگری از زندگی از جمله بلوغ ، نوجوانی یا بارداری ، مشکلات و فواید خاص خود را دارد ، با این تفاوت که در دوران یائسگی ، فرد با تجربه و قادر به مقابله با مشکلات و حل مشکلات است.

اصلاح الگوهای تغذیه ای و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی استروژن های گیاهی مانند سویا ، نخود، عدس ، لوبیا ، جو ، گندم سیاه یا چاودار ، شبدر و رازیانه از سی سالگی می تواند از یائسگی زودرس جلوگیری کرده و تا حدودی اثرات یائسگی را کنترل کند.

علائم یائسگی:

در ماه ها یا سال های قبل از یائسگی ، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید. :

دوره های نامنظم

خشکی واژن

تابش گرم

هوا سرد می شود

عرق شبانه

مشکلات خواب

نوسان خلق و خوی

افزایش وزن و متابولیسم پایین

موهای کمر و خشکی پوست

علائم ، از جمله تغییرات در قاعدگی ، برای هر زن متفاوت است.  به احتمال زیاد. ، شما قبل از پایان چرخه قاعدگی برخی از بی نظمی ها را تجربه خواهید کرد.

کنترل عوارض یائسگی با طب سوزنی:

گرگرفتگی یکی از شایع ترین عوارض یائسگی است ، اما یک مطالعه جدید توسط محققان چینی نشان می دهد که طب سوزنی می تواند وخامت و فرکانس گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.

گرگرفتگی یک احساس ناگهانی گرما در یا در قسمت هایی از بدن است. گاهی اوقات این وضعیت به دلیل قرمزی لکه های قرمز روی صورت ، گردن و بازوها ،پشت و قفسه سینه ، تعریق شدید و احساس سرما باعث زلزله می شود. قرار گرفتن در معرض سایر شرایط نیز باعث این وضعیت می شود ، اما این وضعیت در زنان یائسه شایع تر است.

محققان چینی می گویند که موثرترین درمان برای درد استفاده از هورمون درمانی است که به معنای استفاده از دارویی حاوی استروژن یا پروژسترون است.  اما این نوع درمان خطر سکته مغزی یا حمله قلبی ، بیماری قلبی و سایر بیماری ها از جمله سرطان را افزایش می دهد. محققان مشخص کردند که طب سوزنی در زنان چگونه عوارض یائسگی را بهبود می بخشد ، به ویژه گرگرفتگی ها ، و چگونه این افراد می توانند به طور طبیعی زندگی روزمره خود را با کنترل عوارض یائسگی زندگی کنند .

طب سوزنی یک درمان مکمل پزشکی است که بیش از 2500 سال قدمت دارد.  این تکنیک بیشتر برای کمک به درمان درد مزمن استفاده می شود ، اما تحقیقات نشان می دهد که می تواند برای کاهش التهاب و تقویت شیوه های کاهش وزن نیز استفاده شود. این گروه تحقیقاتی 104 نفر را برای ارزیابی درمان و اثرات طب سوزنی مورد بررسی قرار داد. نمونه های مورد آزمایش در 12 مطالعه شامل 104 زن بین چهل تا شصت ساله بود که به طور طبیعی یائسگی را تجربه کردند.

زنان شرکت کننده در این مطالعات از طب سوزنی های مختلفی استفاده کردند ، از جمله طب سوزنی کلاسیک ، الکتروآکوپونکتوری ، طب سوزنی لیزری ، طب سوزنی گوش و طب سوزنی سنتی چینی. محققان دریافتند که در زنان تحت درمان با طب سوزنی ، عوارض یائسگی در طول سه ماه کاهش می یابد .  علاوه بر این ، به نظر می رسد که این عوارض و کاهش کنترل آنها از جلسه سوم به طور قابل توجهی روشن است.

به گفته درمانگران طب سوزنی ، آنها معتقدند که طب سوزنی درمانی ثبات و تعادل را در هورمون های جنسی زنان یائسه فراهم می کند و مقابله و کنترل را تسهیل می کند. گرگرفتگی نیز با کاهش غلظت بتا اندورفین در بدن کاهش می یابد.  بتا اندورفین ها یک نوروپپتید هستند که در سلول های سیستم عصبی مرکزی و محیطی در هیپوتالاموس یافت می شوند.

گرگرفتگی یکی از شایع ترین عوارض یائسگی است ، اما یک مطالعه جدید توسط محققان چینی نشان می دهد که طب سوزنی می تواند وخامت و فرکانس گرگرفتگی در زنان یائسه را کاهش دهد.

درمان تخمدان پلی کیستیک با طب سوزنی

طب سوزنی محل سوزن های استریل بسیار باریک در قسمت هایی از بدن است که در کانال ها یا مریدین ها قرار دارند. این نقاط می توانند مسیری را که در عملکردهای مختلف بدن است کنترل کنند.  طب سوزنی همچنین به مشکلات ناباروری مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید کمک می کند.  طب سوزنی همچنین در مبارزه با ناباروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به دنبال کنترل باروری و علائمی مانند قاعدگی نامنظم ، مقاومت به انسولین ، تخمدان پلی کیستیک ، اختلال آندروژن ، هرسوتیسم ، آکنه یا ترکیبی از آنها هستند. در حال حاضر ، اشکال اصلی درمان برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان های مبتنی بر دارو مانند کلومیفن برای باروری و پیشگیری از بارداری ترکیبی خوراکی برای کنترل علائم (مانند قاعدگی نامنظم) است. با این حال ، درمان های مبتنی بر دارو نیز عوارض جانبی مختلفی دارند .

تعداد جلسات طب سوزنی برای بارداری

تعداد جلسات طب سوزنی برای باروری ممکن است بسته به شرایط فردی هر فرد و وضعیت مسائل باروری آنها متفاوت باشد. هر فرد ممکن است نیازهای منحصر به فردی داشته باشد و بر اساس این نیازها، تعداد و فراوانی جلسات ممکن است متغیر باشد.

عواملی از جمله سن، تاریخچه پزشکی، دوره مشکلات باروری، علت احتمالی مشکلات باروری، و وضعیت عمومی فرد تأثیرگذار بر تعیین تعداد جلسات هستند.

معمولاً برای بیشتر مشکلات باروری، متخصص طب سوزنی ممکن است توصیه کند که جلسات منظمی برای چند هفته یا ماه داشته باشید. به طور معمول، یک پروتکل درمانی طب سوزنی برای مشکلات باروری ممکن است شامل ۱ یا ۲ جلسه در هفته باشد، و این در طول چند ماه ادامه داده شود.

هزینه طب سوزنی برای باروری

هزینه طب سوزنی برای باروری ممکن است بسته به مکان جغرافیایی، تجربه و تخصص متخصص طب سوزنی، نوع مشکلات باروری، تعداد جلسات مورد نیاز و سایر عوامل متغیر باشد. در برخی کشورها و مناطق، بیمه‌های تخصصی ممکن است بخشی از هزینه‌های طب سوزنی را پوشش دهند، اما در برخی موارد، این خدمات از جمله خدمات غیرپوشش دهنده بیمه باشد.

در اغلب موارد، هزینه هر جلسه طب سوزنی برای باروری معمولاً بین 100 تا 700 هزار تومن میباشد. اما باید در نظر داشت که این هزینه ممکن است بر اساس عوامل فردی و شرایط مختلف متغیر باشد و ممکن است متفاوت باشد. همچنین، هزینه ها ممکن است شامل هزینه‌های مربوط به مشاوره اولیه، ارزیابی و تشخیص، جلسات درمانی، و هزینه‌های مربوط به مواد مصرفی مورد نیاز برای جلسات (مانند سوزن‌ها) باشد.

قبل از شروع هرگونه درمان، مهم است که با متخصص طب سوزنی یا متخصص باروری مشورت کنید تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد هزینه‌ها و پیش بینی هزینه‌های کلی برای درمان دریافت کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که مشاوره از متخصصان معتبر و مجرب انجام شود تا بهترین نتایج را بدست آورید.

زمان مناسب طب سوزنی در دوران بارداری

با پزشک خود در مورد بهترین زمان استفاده از طب سوزنی در دوران بارداری صحبت کنید. برخی از کارشناسان فکر می کنند بهتر است تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنید ، اما برخی دیگر فکر می کنند بهتر است در سه ماهه اول برای درمان بیماری صبحگاهی و سایر علائم اوایل بارداری ، طب سوزنی انجام شود. پس از تصمیم گیری برای انجام طب سوزنی به توصیه پزشک ، یک طب سوزنی می تواند آن را هر دو هفته یا یک بار در ماه انجام دهد.

البته در آخرین مراحل بارداری می توان طب سوزنی را در فاصله ای کوتاه تر انجام داد. حتی پس از زایمان نیز می توانید این درمان را برای رفع خستگی و افسردگی احتمالی ادامه دهید. مشورت با طب سوزنی در مورد این درمان ، به ویژه در دوران بارداری ، مهم است. از آنجا که در این دوره ، برخی از مناطق حساس بدن نباید تحت هیچ شرایطی تحریک شوند. تحریک این نقاط ، که اغلب روی شانه ها ، اطراف پاها و مچ پا قرار دارند ، می تواند منجر به شروع درد زایمان شود.

آیا طب سوزنی خطرناک است

طب سوزنی که توسط یک پزشک مجرب و با تجربه انجام می شود بسیار بی خطر است. با این حال ، زمان هایی وجود دارد که ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود. اما مهم است که به یاد داشته باشید که چنین مواردی نادر است. و با آموزش مناسب ، شما قادر خواهید بود خطر آسیب به مشتریان خود را به حداقل برسانید. 

اگر سوزن طب سوزنی بیش از حد عمیق شود ، خطر سوراخ شدن اندامی مانند ریه یا کیسه صفرا وجود دارد. یا به عصب یا رگ خونی دست بزنید و باعث درد و ناراحتی شوید. با این حال ، این به ندرت اتفاق می افتد ، به خصوص اگر یک متخصص طب سوزنی آموزش مناسب داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02188090657