88 / 100

مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن 1402 | کدام روش بهتر است؟

پرسشی که این روزها ذهن بسیاری از افرادی دارای اضافه وزن و چاقی را درگیر کرده، اینست که بهترین روش خارج کردن چربی های اضافه از بدن که با نام لیپوساکشن شکم و پهلو (Liposuction of Abdomen and Flanks) در جامعه شناخته می‌شود، کدام روش است.

تقریبا همه‌ی افراد چاق یا دارای اضافه وزن که با لاغر شدن درگیر هستند و انواع مسیرهای لاغرشدن اعم از رژیم های غذایی و ورزشهای مختلف و اعمال جراحی را مورد بررسی قرار داده‌اند، می دانند که در شیوه های جراحی، چربی‌های اضافی بدن به روش های مختلف تخریب می شود و توسط لوله‌های ویژه  و از طریق منافذ کوچک از بدن خارج می شوند. اما در چگونگی و مکانیزم شکسته شدن چربی ها روش‌های متفاوتی بکار گرفته می‌شود که همین تفاوتها موجب اختلاف در نوع روش این 2 تکنیک شده است.

نکته قابل توجهی که باید در نظر داشته باشید اینستکه اگر این جراحی ها توسط جراح مجرب و در مراکز مجهز به امکانات پیشرفته صورت گیرد، تفاوت قابل توجهی در این جراحی ها وجود نخواهد داشت و انتخاب پزشک جراح مناسب و متخصص، مهمترین نکته ای است که باید مورد توجه قرار دهید. اما لازم است جهت آشنایی نسبی شما تفاوتهای اصلی بین این 2 تکنیک را در ادامه توضیح می‌دهیم.

لیپوماتیک (Lipomatic) و به خصوص لیپوماتیک شکم و پهلو(Lipomatic of Abdomen and Flanks) علاوه بر ایجاد زیبایی و فرم دهی مناسب اندامها به دلیل اینکه باعث کاهش ذخایر چربی و کاهش قابل مشاهده‌ی وزن، در نهایت موجب پیشگیری از بسیاری از بیماریهای مرتبط با چاقی و درمان بیماری‌هایی همچون آرتروزهای مفصلی زانو و لگن، دردهای ستون فقرات، کبد چرب، اختلالات هورمونی در خانم‌ها، افزایش اعتماد به نفس و درنتیجه کاهش شدید عوارض روحی و روانی حاصل از چاقی، کنترل قند خون و بهبود وضعیت دیابت فرد متقاضی خواهد شد.

به‌طور کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که لیپوساکشن (Liposuction) پیشرفت بسیار بزرگی در زمینه جراحی‌های پلاستیک، پیکر تراشی و تناسب اندام را موجب شده، اما روش لیپوماتیک (Lipomatic) به مراتب پیشرفته‌تر، گسترده‌‌تر از لیپوساکشن (Liposuction) است. فراموش نکنید که چربی‌های خارج شده توسط دستگاه لیپوماتیک (Lipomatic) مجدداً قابل استفاده هستند که این برتری بزرگی برای لیپوماتیک در مقایسه با لیپوساکشن (compared to liposuction Lipomatic) به حساب می‌آید.

لیپوساکشن

لیپوساکشن (Liposuction) در واقع نوعی عمل پیکرتراشی (Body sculpting) است، در این روش یک دستگاه ساکشن چربی‌ها را از نقاط  مختلف بدن به بیرون می‌کشد. این جراحی در بخش‌های مختلف بدن مانند بازوها، صورت، شکم، پهلوها، باسن، پاها و بسیاری نقاط دیگر بدن قابل انجام است و از آن برای کانتورینگ و پیکرتراشی (Body sculpting) هم استفاده می‌شود.این روش یک جراحی دائمی است اما اگر مراقبت‌های لازم بعد از عمل را بدرستی انجام ندهید ممکن است که در بخش‌های جراحی‌شده مجددا با اضافه وزن مواجه شوید.

شاید با خود فکر کنید که این روش برای کاهش وزن انجام می‌شود و یکی از انواع جراحی‌های لاغری موضعی است. اما این جراحی بیشتر جنبه‌ی پیکرتراشی و کانتورینگ دارد تا درمانی و درواقع از آن برای خوش فرم کردن بخش‌هایی از بدن که چربی نامتناسب و بیش از اندازه دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

لیپوماتیک

لیپوماتیک (Lipomatic) در واقع یک جراحی زیبایی است که با استفاده از آخرین تکنیک‌های توسعه یافته برای حذف چربی های اضافی بدن بکار می رود. در این روش ساختار سودمندتری نسبت به سایر روش های لاغری موضعی بکار گرفته می‌شود. در این روش بیمار نیازی به بیهوشی کامل ندارد و با بی حسی موضعی هم قابل انجام می باشد.

در این روش پزشک متخصص با معاینه کلی به این ارزیابی می رسد که در طی فرآیند عمل چربیهای اضافی کدام بخش از اندام‌ها حذف و از بدن بیرون کشیده شود. دستگاه های مورد استفاده در این روش ساختاری فوق العاده حساس دارند و به بدن آسیبی وارد نمی کنند. این روش می‌تواند شکل و اندازه بخشهایی مانند شکم، باسن، ران، بازو و صورت را بهبود دهد. لیپوماتیک یک روش کاهش وزن یا درمان چاقی نیست، بلکه فقط برای حذف چربیهای اضافی بدن که با رژیم غذایی و ورزش کم نمی‌شوند، مناسب است.

مقایسه بین لیپوساکشن و لیپوماتیک چیست؟

لیپوساکشن در مقایسه با لیپوماتیک (Liposuction compared to lipomatics) از تکنیک و روش‌های قدیمی تر استفاده می‌کند، عوارض جانبی آن زیادتر است و روند بهبودی طولانی تری در مقایسه با لیپوماتیک دارد. علاوه بر این در روش لیپوساکشن (Liposuction) چربی کمتری از بدن تخلیه می‌شود. لیپوماتیک (Lipomatics) از این نظر که یکی از آخرین کاربردهای زیبایی در جراح ‌های لاغری موضعی است، روش بسیار سودمندتری محسوب می‌شود.

در لیپوساکشن(Liposuction)، قدرت فیزیکی جراح برای ایجاد تغییرات لازم به منظور حصول نتیجه‌ی مطلوب، بسیار حائز اهمیت است و برای برداشتن چربی ها نیازمند فشار فیزیکی لازم و مناسب است. بنابراین خستگی جراح یا تغییر در میزان دقت عمل او می تواند نتیجه ی عمل را کاملا تحت الشعاع  قرار دهد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلف و مناسبی برای انجام لیپوساکشن بکار می‌رود که این ریسک ها را تا حد زیادی کاهش داده است.

لیپوماتیک در مقایسه با لیپوساکشن (compared to liposuction Lipomatics) جایگزین کاملا مناسبتری است. لیپوماتیک (Lipomatic) جدیدترین روش حذف چربی از بدن است که نتیجه ای کاملا متفاوت و اعجاب ‌آور در مقایسه با سایر روش های حذف چربی مانند لیپوساکشن به دنبال دارد. سلول های چربی در ابتدا به جای استفاده از تشعشع یا گرما به روشی کاملاً فیزیکی امولسیون شده، سپس امولسیون به آرامی از بدن خارج می شود، این امر کمک شایانی در پیکرتراشی (Body sculpting) و کانتورینگ اندام های درگیر با چربی های اضافی می نماید. البته لازم به ذکر است که ایمنی این روش در مقایسه با روش سنتی لیپوساکشن بسیار بالاتر است.

لیپوماتیک (Lipomatics): در این روش با توجه به حرکات سه بعدی کانولا، تخلیه طبیعی چربی زیر جلدی به بهترین شکل ممکن انجام می پذیرد که این امر در نهایت باعث ظاهر طبیعی تر پوست می شود.

حرکت سه بعدی کانولا باعث کلاژن سازی در ناحیه مورد نظر شده و در نتیجه تجمع و سفت شدن پوست با سرعت بیشتری انجام می‌‌شود.

امواج مادون صوت دستگاه‌های مورد استفاده در این روش باعث بی حسی موضعی و لیز سلول ها می‌شو و در نتیجه شرایط بهتر و راحت تری برای بیمار در حین و بعد از جراحی ایجاد می‌گردد.

در لیپوماتیک (Lipomatics)، کانولا یا همان لوله ی باریکی که وارد بدن شده، ارتعاشات و امواج اولتراسوند را در جهت های مختلف منتشر می‌کند و چربی ها بدون نیاز به هیچ اعمال فشاری از بافت های بدن فرد زیباجو جدا می شوند .لایه های چربی در نتیجه این فرآیندها به حالت مایع درآمده و به طور یکنواخت و به آرامی از بدن تخلیه می شوند.علاوه بر این، در این روند به بافت ها و اعضای داخلی بدن  هیچ آسیبی نخواهند رسید.

به دلیل تفاوتی که در نحوه ی انجام این دو روش بکار گرفته می‌شود، بیمار بعد از این عمل درد و کبودی کمتری را تجربه کرده و طبیعتا دوره نقاهت را هم راحت تر و زودتراز شخصی که لیپوساکشن شده، پشت سر می گذارد.

لیپوماتیک کم خطرتر است یا لیپوساکشن؟

•  لیپوماتیک (Lipomatics) نسخه پیشرفته‌تر و کم خطرتر لیپوساکشن (Liposuction) است که با ایجاد ارتعاش و لرزش چربیها را تخریب می‌کند. در این روش  خونریزی، جای زخم، درد، آسیب به بافتهای مجاور و افتادگی پوست رخ نمی دهد و کاملا ایمن است.

•  لیپوساکشن (Liposuction) با استفاده از حرارت چربیها را ذوب می‌کند. در این روش امکان خطر سوختگی، تغییر رنگ پوست، کبود شدن و آویزان شدن پوست وجود دارد.

•  لیپوماتیک(Lipomatics) برای تخلیه چربیهای نواحی بزرگ مانند شکم، پهلو و ران مناسب است. لیپوساکشن (Liposuction) برای تخلیه چربیهای نواحی کوچک مانند غبغب، کناره سینه و … بهتر عمل می‌کند.

•  مدت زمان عمل و دوره نقاهت لیپوماتیک کمتر از لیپوساکشن است. لیپوماتیک را میتوان به صورت سرپایی و با بی حس موضعی انجام داد. لیپوساکشن نیاز به بستری شدن و بیهوش شدن دارد.

•  در لیپوماتیک (Lipomatics)هر ناحیه از بدن که قصد تخلیه چربی دارید باید در یک جلسه جداگانه انجام شود و در صورت همزمان بودن عمل برای چند ناحیه احتمال خطر مرگ فرد را به همراه دارد. اما در لیپوساکشن می توان در یک جلسه از چند ناحیه تخلیه چربی های اضافی انجام گیرد.

هزینه انجام لیپوساکشن در مقابل لیپوماتیک چگونه است؟

برای انجام عمل پیکرتراشی (Body sculpting) تعیین قیمت مشخص و دقیق تقریبا غیرممکن است. هزینه‌های این عمل تا حدود بسیار زیادی متاثر از وضعیت چاقی بیمار، نوع کلینیک، مهارت پزشک جراح، نوع دستگاه‌هایی که در حین عمل از آن استفاده می‌شود و همچنین به فاکتورهای دیگر بستگی و ارتباط مستقیم دارد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که لیپوساکشن برای خارج کردن چربی‌ها روش‌های مختلفی وگوناگونی را مورد استفاده قرار می‌دهد و به مراتب پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به لیپوماتیک دارد با این وجود درعمل لیپوماتیک از دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌تری استفاده می شود و به همین دلیل هزینه‌های عمل لیپوماتیک معمولاً بیشتر از لیپوساکشن است.

به‌طور کلی هزینه‌های پیکر تراشی معمولاً رقم پایینی نیستند و برای انجام این عمل (بسته به میزان منطقه مورد جراحی) شما به صرف هزینه‌های بالاتر از 25 میلیون تومان نیاز پیدا خواهید کرد.

مدت زمان عمل لیپوماتیک بیشتر است یا لیپوساکشن؟

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن (The difference between liposuction and lipomatics) در مدت زمان عمل یکی دیگر از سؤال‌های مهم مطرح شده توسط  متقاضیان این عمل است. به‌طور کلی مدت زمان عمل لیپوماتیک (Lipomatics)در مقایسه با لیپوساکشن کوتاه‌تراست. چربی‌های بدن بوسیله‌ی ارتعاش و نوسان زودتر تخریب خواهند شد و برای خارج کردن چربی‌های بدن به مدت زمان کمتری نیاز است (چربی‌ها برای ذوب شدن به وسیله حرارت به دو الی سه ساعت زمان نیاز خواهند داشت). تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن در دوران نقاهت نیز قابل تامل است.

عمل لیپوماتیک (Lipomatics) دوران نقاهت کوتاه‌تری در مقایسه با لیپوساکشن (Liposuction) دارد. عمل لیپوساکشن(Liposuction) احتمال دارد به بافت‌های بدن در قسمت‌های که مورد عمل جراحی قرار گرفته، آسیب برساند و در نتیجه، کبودی‌های شدیدی را در این بخش به‌وجود آورد که برای بهبود یافتن آن‌ها نیاز به مدت زمان زیادی خواهد بود.

مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن از نظر شدت درد

احتمالاً با مطالبی که تاکنون در این مقاله با شما به اشتراک گذاشته شده، شما هم حدس خواهید زد که درد عمل لیپوساکشن(Liposuction) از لیپوماتیک (Lipomatics) بیشتر است، اما به دلیل اینکه در حین عمل لیپوساکشن بیمار بیهوش است مسلما دردی را حس نخواهد کرد (البته ممکن است بنابر تشخیص پزشک و یا حتی به انتخاب فرد متقاضی، جراحی لیپوماتیک با بی‌حسی انجام شود). به‌طور کلی بعد از هر دو عمل بیمار احساس درد خواهد داشت و مطمئنا برای تسکین درد‌های خود به دارو‌های مسکن نیاز خواهد داشت.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن در کاهش چربی‌ های اندام مختلف

اگرچه مزایای لیپوماتیک (Lipomatics) نسبت به لیپوساکشن(Liposuction) بیشتر است، اما لازم است بدانید که عمل لیپوساکشن برای اندام‌های کوچک مانند کنار سینه، زیر چانه (غبغب) و. . بهترین عملکرد را داراست، این در حالی است که لیپوماتیک برای اندام‌های بزرگ مانند ران، شکم و پهلو کاربرد بیشتری دارد.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن در تعداد جلسات مراجعه

توجه داشته باشید که در لیپوماتیک (Lipomatics) و لیپوساکشن (Liposuction) هر قسمت از بدن باید به‌طور جداگانه‌ای مورد جراحی قرار گیرد، برای مثال نمی‌توان لیپوماتیک پهلو و قسمت بازو را با هم انجام داد. در صورت انجام چنین عملی احتمال ریسک فوت بیمار تا حدود زیادی بیشتر خواهد بود.

 باید بدانید که در هر جلسه باید تنها مقدار مشخصی از چربی از بدن فرد متقاضی خارج شود و این مقدار چربی خارج شده حتماً باید با تشخیص پزشک متخصص انجام شود در غیر اینصورت خسارات جبران ناپذیری برای فرد زیباجو به همراه خواهد داشت.

عمل لیپوماتیک برای چه افرادی مناسب است؟

به‌طور کلی عمل لیپوماتیک(Lipomatics) برای افرادی بالای 18 سال و بدون مشکلات قلبی و عروقی قابل انجام است. به‌طور کلی یک شخص مناسب برای انجام عمل لیپوماتیک باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

افرادی بالای 30 سال که دارای اضافه وزن هستند، اما  پوست سفت و بافت عضلانی خوبی دارند.

افرادی که مبتلا به  بیماری‌های سخت یا خطرناک نیستند.

افرادی که به سیگار و مواد مخدراعتیاد ندارند.

افرادی که BMI  یا  شاخص توده بدنی آن‌ها کمتر از عدد 30 باشد.

افرادی که قصد دارند بطور موضعی یک قسمت از بدن خود را لاغر وهمچنین افزایش سایز در قسمت دیگری از اندام ها داشته باشند.

افرادی که چربی‌های بدنشان به رژیم غذایی و ورزش کردن واکنش مناسبی نشان نداده و برای از بین بردن این چربی‌های اضافی بدنشان نیاز به انجام عمل جراحی دارند.

مزیت‌های عمل لیپوماتیک به لیپوساکشن

مزیت‌های عمل لیپوماتیک به لیپوساکشن ( Advantages of lipomatic surgery to liposuction ) را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد.

  • توزیع چربی‌ های زیر پوست در عمل لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن پراکنش یکنواخت‌تری خواهند داشت و پس از عمل ناهمواری و فرورفتگی روی سطح باقی نمی ماند.
  • جمع شدن پوست در عمل لیپوماتیک(Lipomatics)ب به نسبت لیپوساکشن(Liposuction) دارای نتایج  بهتری خواهد بود.
  • دارو‌های بیهوشی عوارض منحصر به فرد خود را دارند، درعمل لیپوماتیک می‌توان از بی‌حسی موضعی به جای بیهوشی استفاده کرد که این می‌تواند یکی از مزیت‌های قابل ملاحظه‌ی این عمل نسبت به سایر جراحی‌های پیکر تراشی باشد.
  • در پیکر تراشی لیپوماتیک به دلیل استفاده از تکنیک های پیشرفته و غیرتهاجمی احتمال به‌وجود آمدن عفونت بعد از عمل به مراتب کمتر از لیپوساکشن است.
  • احتمال اینکه آمبولی در عمل لیپوماتیک رخ دهد،بسیار کم است و می‌توان ادعا داشت تا به امروز موارد زیادی در این رابطه گزارش نشده است.
  • در عمل لیپوماتیک  احتمال آسیب عصبی و عروقی به اندام ها بسیار کاهش یافته است در نتیجه فرد متقاضی به بستری شدن نیازی ندارد و وی معمولاً بعد از انجام عمل مرخص می شود.
  • عمل لیپوماتیک با استفاده از ارتعاشات کنترل شده کانولا انجام می شود، لذا افزایش دقت عمل، کانتورینگ و پیکرتراشی بدن رضایت بیشتری را برای  بیمار به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به مقایسه لیپوماتیک و لیپوساکشن ( Comparison of lipomatic and liposuction ) اشاره کنیم. به همین منظور در ابتدای مقاله دو عمل را بطور جداگانه معرفی کردیم و سپس با طرح چند سؤال مهم سعی شد به مقایسه‌ی تفاوت ها و مزیت های دو روش مذکور بپردازیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که عمل لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن دارای برتری‌های بیشتری است، اما اینکه با توجه به وضعیت بدنی و سلامت شما کدام روش می تواند مناسب تر باشد، بستگی به نظر پزشک جراح دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02188090657